دروغ گفتن واقعا باعث بزرگ شدن دماغ می‌شود!

منبع: دیلی میل
مترجم: دکتر حسام جهاندیده
http://www.dailymail.co.uk/news/article-32254/Liars-noses-really-grow.html

پژوهشگران دریافته‌اند که دروغ گفتن واقعا باعث بزرگتر شدن بینی میشود، درست مثل داستان پینوکیو! دروغ گفتن موجب تورم بینی میشود و اگرچه این تورم برای دیده شدن با چشم غیرمسلح بسیار اندک است اما خارش ناشی از آن به حدی است که فرد دروغگو مجبور است بینی خود را بخاراند. دکتر آلن هیرش و چارز ولف پژوهش خود را بر روی داستان بیل کلینتون و مونیکا لوینسکی متمرکز کرده اند. به گفته دکتر هیرش کلینتون حین دادرسی اولیه هنگام دروغ گفتن دائما بینی خود را میخاراند در حالی که در دادگاه بعدی که راست گفت و به اشتباه خود اعتراف کرد اصلا با بینی خود ور نرفت. او در دادگاه اول 26 مرتبه بینی خود را لمس کرد.
دانشمندان نام این پدیده را اثر پینوکیو نامیده‌اند. وقتی فردی دروغ میگوید سرعت ضربان قلب وی افزایش پیدا می کند و باعث تورم در بافت بینی می شود.
به گفته دکتر هیرش از مرکز بویایی و چشایی دانشگاه ایلینویز، کلینتون در زمان بازپرسی ارتباط چشمی برقرار نمی کرد، در صحبت کردن تعلل می‌کرد و بسیار بیشتر از حالت عادی با بینی خود ور می رفت. به اعتقاد دانشمندان ور رفتن با بینی یکی از 23 نشانه لو دهنده دروغگویی است.

پژوهشگران بریتانیایی بررسی کننده دروغگویی سرنخ هایی مثل خاراندن، عرق کردن و افزایش نبض را به عنوان نشانه های لو دهنده در دروغگویان کم تجربه عنوان کرده‌اند. با این حال سر نخ های کلامی همچنان بهترین راه تشخیص دروغگویی به شمار می روند.
افراد دروغگو برای پاسخ دادن در مقایسه با حالت طبیعی تاخیر بیشتری دارند تا پاسخ خود را ساخته و پرداخته کنند. این افراد موقع صحبت کردن من من می‌کنند، وقفه های ناخوشایندی در مکالمات دارند و در پایان جملات صدای خود را بالا میبرند.

دماغ انسان دروغ را برملا می‌کند

منبع: همشهری آنلاین
http://hamshahrionline.ir/details/193420
مترجم: دکتر حسام جهاندیده

بینی انسان درست مانند پینوکیو می‌تواند نشان دهد که آیا فرد درحال دروغ گفتن است یا نه، با این تفاوت که دماغ دروغ‌گو دراز نمی‌شود، بلکه داغ می‌شود!
به گزارش تلگراف،‌محققان روانشناس دانشگاه گرانادا در اسپانیا با استفاده از دستگاه دمانگاری به بررسی تغییرات درجه حرارت چهره افراد مختلف در آزمایشهای متعدد پرداخته و دریافتند هنگامی که فرد درحال دروغ گفتن است، درجه حرارت اطراف بینی و ماهیچه‌های اوربیتال گوشه‌های چشم ناگهان افزایش پیدا می‌کند.
محققان همچنین دریافتند درجه حرارت صورت در حین انجام فعالیت‌های پیچیده ذهنی کاهش پیدا کرده و در افرادی که استرس زیادی تحمل می‌کنند افزایش می‌یابد.

به گفته محققان این تغییرات حرارتی با بخشی از مغز به نام اینسولا در ارتباط است،‌منطقه‌ای از مغز که با هشیاری، ردیابی و تنظیم‌سازی حرارت بدن سروکار دارد و به گفته محققان دروغ گفتن فعالیت‌های این بخش از مغز را افزایش می دهد. این تحقیق بر روی اثری به نام اثر پینوکیویی متمرکز بوده و بخشی از تز دکترای دانشجویان دانشگاه گرانادا به شمار می‌رود.